sâmbătă, iunie 20, 2009

"Tampitii". Sau viata in Carrefour.

Carrefour Feeria. 21 si ceva seara. Vineri. Lume, asa si asa..Parca, parca, totusi putin mai multa decat de obicei. Deh, vine weekendul. Poporul se aprovizioneaza.Vin doua zile libere si oamenii poate pleaca si ei din obositorul oras.

Ajung in fata galantarului cu mezeluri. Aici, doua vanzatoare agitate si obosite de atata munca, alergat, oameni cu fite, nervosi sau mult prea nehotarati, pastramuri, carnati, salamuri si carnuri pentru toate gusturile, incearca sa faca fata, cat mai pot si ele, valului de clienti, ajunsi si ei la raion, pe ultima suta de metri.

Trag un bilet si imi astept randul. Ma uit la oameni. Mda, un vechi obicei.... Am tras biletul 41, una dintre vanzatoare striga clientul 29...Deci mai am ceva de stat pe aici.

Un domn vorbeste atat de tare la telefon, incat se uita la el vreo trei raioane. Ma mai intalnisem cu el cand am luat cirese. Si cand am luat suc parca l-am auzit. Cred ca de mai bine de o jumatate de ora urla pur si simplu la telefon. Ceva, cu niste avocati...Discutii pe procedura si despre comportamentul oamenilor...Omul chiar nu realizeaza ca foarte multi chiar se uita la el.

Langa mine, un domn in varsta, probabil cu sotia...care mai are putin si-si lipeste nu numai nasul, dar chiar toata fata de galantar. „Uiteeeee, ce bine arata astaaaa!”, zice ea. Da nerabdatoare din picior, isi freaca mainile, el- sotul- sta cu mainile incrucisate, cu privirea fix in parte cealalta, isi sprijina fundul de carucior si ii raspunde: „ Daaaa, buuun.Arata bine, d'asta luam!”.Haios..

30! Nu e nimeni? 31! Femeia comanda, in sfarsit. 200 de grame de muschi. Era la oferta. Vreo 10-12 oameni asteptau si ei sa le vina randul...intr-o zi.

La un moment dat, pe langa mine, un domn cu tricou rosu si pantaloni pescaresti se duce repede si trage bitetul cu respectivul numar de rand. Are un bluetooth la ureche, pare important, are un cos plin. Si cam atat.

Astept. Ma plictisesc. Incep sa-mi rup bonurile de masa din cotor. Asta cu ruptul bonurilor intotdeauna mi-a displacut. Vanzatoarea striga: 35! Domnul in tricou rosu se duce in fata si cu mult tupeu striga: „Aici, aici, dommna!” Si da sa comande, in stilul cel mai normal cu putinta...

Raman masca. Cat de firesc se comporta. Bineinteles ca nu ma pot abtine. Zic: „Nu va suparati, domnule. Dar ce numar aveti pe bon?” Se intoarce, isi desface pumnul si vad: 47. Ii spun: „Pai aveti 47 si nu 35! V-am vazut cand ati luat bonul dupa mine. Noi toti stam la coada si nu e normal sa faceti asa”.

Vanzatoarea, desi oboosita, se prinde. Imi zambeste smechereste. Probabil ca da..Nu e nici primul si nici ultimul care face asa. Si nu-l serveste pe tupeist. Trece la urmatorul: 36!
Numai ca eu nu observasem ca, intre timp, tupeistul mai avea putin si imi dadea cu tot caruciorul lui burdusit asa, fix in cap.

Incepe sa ma injure, sa urle, sa bombane...Ma abtin cat pot. La un moment dat, incepe sa le spuna oamenilor ca sunt nu stiu cum, cate-n luna si in stele: „ S-a trezit corecta...Ha,ha, ha!Jenant”...Si ii replic: „ Domnule, care-i problema? Suntem peste 10 oameni aici. V-ati bagat in fata. Si ati mai si mintit.”
„ Domnisoara, eu nu m-am nascut sa stau la rand ca dumneavoastra”. Deja imi vine mie sa-i dau eu cu toate sticlele de suc in cap. „ Daca nu stati la rand, duceti-va si va plimbati. Veniti cand va striga doamna”...” Auzi, fa, domnisoara, haide sa ne plimbam amandoi”.

Cata nestimtire. Imi vine sa-i pun eu acum tot caruciorul meu fix in nas. Sa-i pice bluetoothul de la ureche. Da, oricum nu vorbeste cu cineva. In fine...Asta e. Badarania, marlania, grosolania, cabotinismul in tara asta inving mereu. Mai ales cand el are doi metri si tu esti o pitica. Ajutorul si muschiul nu sunt, evident, de partea mea....

Ma uitam la el. Cu coada ochiului. Un om in toata firea, de peste 45 de ani, parea familist.... Daca l-ai fi vazut si nu l-ai fi prins cu mata-n sac, ai fi zis ca e un om intreg la minte, de casa, harnic, agitandu-se asa, parea chiar saritor...
Numai ca asta era doar in gandul meu. Tupeistul tot bodogane...Ma injura din nou. Continua si e destul de deranjant. Vanzatoarea striga: 38! 39! 40! Ei zice:”Hai, haaaai mai repedeeee doamnaaa! Mai repedeeee” Vanzatoarea pare un mic robot si nu zice nimic. Tupeistul se bataie, se aseaza la coada. Si dadea asa, din cand in cand, parca de oftica, cu pumnu-n galantar.

41! Ma duc, ii arat doamnei bonul si comand...El tot injura...Si ii zic: „ Domnule, tara asta e plina de nesimtiti, smecheri si de smenari. Ia mai stati si la coada, sa vedeti cum e. Dumneavoastra credeti ca noi toti, astia, zece oameni de aici, care stam la coada, suntem mai prosti, ca suntem corecti? Si dumneavoastra sunteti cel mai destept, ca sunteti mai smecher cumva?”

„ Zicea ala bine...Niste tampiti”, il aud....Sa-mi pice pastrama printre degete. Si creierul parca mi-a trosnit... Ramasesem asa, cu pachetul in mana...Nici nu mai stiam ce voiam sa fac cu el. Parca ma lovise un tractor. Pana imi serveste vanzatoarea mie toata comanda...44! 45! Nu sunt? 46!47! Comanda si tupeistul. Era deja in trepidatii.

Plec. Nu mai zic nimic. Am ramas speechless. Arunc o privire spre cei care mai erau acolo. Doi tineri, un el si o ea, se tineau de mana. Doi domni in toata firea. O doamna mai in varsta, una mai tanara si grasa lesinata peste niste carnati din acelasi galantar. Nimeni n-a reactionat. Nimeni n-a scos nicio vorba. Toti au auzit si toti tacut. De parca tupeistul, daca ar fi trecut peste ei la rand si peste alti 100, n-ar fi fost nicio problema. Ba, din contra. Ar fi fost ceva firesc..Exact asa parea...Doar cu tinerii, si ei muti, m-am intersectat, in priviri, evident....Mi-am dat seama ca imi dadeau dreptate. Sau...cine stie? Poate nu?

Ideea e una. Si e urmatoarea: Chiar trebuie sa fim toti tampiti? Nu trebuie niciodata sa reactionam? Unde-i spiritul civic? Da, stiu...suna aiurea. Dar asa i se spune...Stiam ca a murit putin...Dar chiar nu mai invie niciodata? Nici macar putin, asa? Eu cred ca nu...Chiar nu putem sta in halul asta forever ...Ca o masa apatica, moale, dispusa sa inghita orice, oriunde si la orice ora...Ei bine, nu trebuie sa fim toti tampiti....Chiar daca asa ni se spune..Sau ni se cere..Sau ni se preda...Sau chiar ni se exemplifica, din cand in cand...Da, la televizor, tribuna cu nivel a natiunii. Chiar nu puteam fi toti asa de tampiti...

10 comentarii:

Unknown spunea...

la fel de fain e cand in supermarketuri ai ocazia sa dai peste boi si vite (ca altfel nu le pot zice) care - cu tot cu carutul lor blocheaza cate 2 metri de vitrina; sau intra in spatii mai inguste cu tot cu carut pe care l-ar putea lasa cativa metri mai deoparte, unde e mai larg), blocheaza acele spatii si nici macar nu dau importanta faptului ca-i incomodeaza pe altii; si mai misto e cand se intalnesc cate doua-trei echipe de boi si vite si pun de o sedinta, blocand cu nesimtire caile de acces sau vitrinele... sau spatiile de expunere a marfurilor...

Anonim spunea...

din aceasta cauza (a dobitoacelor cu grai) nu ma duc in spatii mari de retail. si pentru ca e inghesuiala si pt ca sunt cercopiteci cu tricou mulat si gasculite in plastic imbracate. Pana la urma... pt sanatatea mintala e mai bine sa mergi intr-o piata (old school style) decat intr-un Mare Centru Comercial. Aci, dupa cum stiti, dai de Marii Cretini Contemporani:) Si pt astia nu exista nici discount nici promotie

Unknown spunea...

apropo de cercopiteci (cum zice elfuldelamare). cu tricou sau cu staif politic. apropo de stilul ca li se cuvine tot. ce ei is statui in viata si ca pamantul tre sa fie mandru ca ii suporta

Ceausescu, Stalin si Mao Tzedun s-au reincarnat. Uraaa...
http://vinca-vestea-neamt.blogspot.com/2009/06/mao-tzedun-si-stalin-s-au-reincarnat.html

Unknown spunea...

"desteptii" astia care te calca pe batatura in magazin au modele dintre 'desteptii" care paraziteaza zilnic ecranul tv

Norica, Stavarache si altii au facut praf PNL Neamt
http://vinca-vestea-neamt.blogspot.com/2009/06/norica-stavarache-si-altii-au-facut.html

ziarist spunea...

@daniel. si restul oamenilor de ce nu reactioneaza? ei ce modele mai au? ca de la ceilalti, cercopiteci, n-am pretentii. dar restul, restul unde sunt?

Unknown spunea...

@ ziarist...
restul? :)) i-ai vazut! ori ii doare fix in cot, ori asteapta sa se implice altii sa rezolve o problema care-i afecteaza si pe ei...

gandeste-te ca marea majoritate a populatiei care a mers la scoala a studiat zeci de ore la Miorita (balada in care ciobanelul care afla ca o sa fie victima nu-si pregateste apararea si atacul ci... nunta cu stelele) si doar cateva ore prapadite la Balada lui Toma Alimos (al de fugea cu matele in mana dupa bagabont)...
deci inclusiv scoala l-a invatat direct si subliminal pe roman ca "neuronul plecat sabia nu-l taie"

BLOG VEDETE spunea...

bravo tie ca ai reactionat, si ma mira ca nu te-a sprijinit nimeni. eu am surprins niste tiganci care vroiau sa-mi fure din poseta. Cand am tipat la ele au inceput sa injure si sa ma ameninte. dar in cazul meu au reactionat mai multi tineri, care mi-au laut partea.

ziarist spunea...

@daniel. da, ai dreptate..din pacate.
@blog de vedete. eu n-am avut norocul tau...

Lucian spunea...

din cauza unor asemenea tupeisti, dar mai ales dinc azua majoritatii care tace si inghite absolut orice, imi vine sa emigrez cat mai departe de tara asta.

alina spunea...

cel putin nu a aruncat in tine cu... paine!

mie mi s-a intamplat in carrefour baneasa. era o ploaie cumplita. lucram in cladire cu tine si am dat o fuga pana acolo sa ii cumpar copilului hainute, lapte şi cereale.
m-am asezat frumos la coada si vine un individ. racnind ca el trece ca e sotia insarcinata. erau cozi de zeci de metri si eu mai aveam doua persoane in fatza. deja stateam acolo de 3 sferturi de ora.
i+am spus ca se poate duce la o casa speciala pentru femei insarcinate. nu inghesuie pe nimeni pe culoar si nu risca sa isi puna oameni in cap.
atat i+a trebuit. a inceput sa ma improaste cu sa fac sa dreg... "@%&/()=
nevasta, o cucoana cu burta lipita de coaste nu zicea nimic. tacea chitic. ala.. scapat ca de la zoo, a trecut de toti, a platit si din cealalata parta a inceput sa arunce cu paine in mine, vociferand. rupea bucati de paine si arunca. luase si niste sticle mici de suc...
eram paralizata. trebuia sa ma controlez... macar eu.
nimeni nu i+a zis nimic. nevasta care claaar nu era gravida.. sau poate aflase in acea zi nu zicea nimic, iar barbatii de la rand se uitau nauci.
ala ma ameninta ca ma prinde el afara, in ploaie si ma calca cu masina.. si
tacere. mormantala.
oamenii care mentin ordinea nici nu s-au sinchisit sa ia masuri. se uitau. atat.
am plecat tremurand de nervi. eram atenta la fiecare masina care trecea pe langa mine, si ma gandeam ca trebuie sa ajung repede acasa, la copilul meu.