miercuri, octombrie 24, 2012

Despre cum se face un interviu

Nu-mi plac ipocriții, nu-mi plac mincinoșii, nu-mi plac lucrurile aproximative. Eu când am ceva de spus, spun. Jurnalismul, meseria asta, nu se face nici pe pile, nici pe "livrări".
E la fel de adevărat că orice jurnalist bun are, într-adevăr, surse. Surse însemnând oameni în care jurnalistul are încredere, îi dau informația corectă, nu fac jocuri și nici trafic de influență.

Un interviu se face așa: afli numărul personajului, îl suni. Dacă nu-ți răspunde, îi dai mesaj. Te prezinți frumos și îi spui ce vrei, de ce-l deranjezi. Dacă nici așa nu reacționează, vorbești cu consilierul lui de relații cu presa. Trimiți prin fax sau email o solicitare pentru interviu. Dacă ai parte de un refuz categoric, te duci în fața instituției, în ploaie, în vânt, în zăpadă, și-l aștepți. Poate-l convingi, poate nu. Să ții un microfon sau un reportofon în mână, să stai ore-n șir în fața unei instituții ca să aștepți personajul cu care vrei să faci interviu nu este deloc o rușine. Așa se face meseria asta. O fac ziariștii veritabili. Și mai sunt încă destui, slavă Domnului!

Cei care doar se folosesc de legitimație și care se prezintă a fi ziariști, o fac, bineînțeles, altfel. Și se isterizează când apar în stenograme.
De exemplu, puteți citi aici. Păi de ce să stai în fața instituției, când poți să suni un prieten? Prietenul tău fiind șeful ANI. De ce îl suni pe șeful ANI? Pentru că știi că poate intermedia un interviu cu Sorin Blejnar. Ce treabă are șeful ANI cu Blejnar? Nu mă întrebați pe mine pentru că, efectiv, nu știu. Era șeful ANI consilierul de presă al lui Blejnar? Teoretic, știu că nu. Practic, citiți stenogramele.

Așadar, jurnaliștii fac meseria asta într-un fel, restul- și aici sunt mulți- o practică după ureche, prietenie și interese. Iar după stenogramele de mai sus, în culpă sunt atât șeful ANI cât și așa zisul jurnalist. Nu există dubii.
Restul...e-o istorie pe care doar ei o cunosc mai bine.


5 comentarii:

Anonim spunea...

mmm...eu nu gasesc o mare vina in modul in care a procedat prisacariu.
cineva l-a bagat peste rand la blejnar.
mai mult de atat nu vad.

Vasile Dâncu spunea...

Sorina, cei mai tari barbati din Romania sunt ... femeile!

ziarist spunea...

@ Vasile Dancu. Ca femeie, nu pot decât să vă dau dreptate! :))

Anonim spunea...

Deci, nu exista nici o alta modalitate de a obtine un interviu? Fie ii dai telefon si accepta, fie il astepti in fata institutiei si ii bagi reportofonul in fata? Ca sa imi fie clar, intreb. Pentru ca eu credeam ca pentru intervievarea cuiva chiar se aplica principiul scopul scuza mijloacele.

ziarist spunea...

@anonim. trecând peste faptul că e o problemă de bărbăție să te ascunzi sub anonimat( oricine ar fi), explică tu ce mijloace ar trebui să fie scuzate în meseria asta...Ca să fie mai clar despre ce discutăm.